FANDOM

  • Amerykańska okładka czwartego tomu "Gone".
  • Pierwsza wersja polskiej okładki "Plagi".
  • Finalna wersja polskiej okładki "Plagi".
"Gone. Zniknęli - Faza Czwarta: Plaga" (ang. "Plague. A Gone Novel") - czwarty tom serii "Gone". Książka została wydana w Polsce 4 czerwca 2011.

FabułaEdytuj

,,Nie ma już nadziei w Perdido Beach.

Brakuje wody, kolejne dzieciaki umierają na grypę, której uleczyć nie potrafi nawet Lana. Na dodatek z ciałami niektórych mieszkańców ETAPu dzieje sie coś strasznego - tak strasznego, że nie mogąc znieść męczarni, błagają o śmierć. To coś rozprzestrzenia sie równie szybko, jak śmiercionośny wirus grypy. Rada ogłasza kwarantanne na terenie całego miasta. Drake ucieka z więzienia. Krążący po ulicach biczoręki budzi powszechną grozę.

Prawdziwa bitwa toczy sie jednak w niewielkim pokoju, w domu na skraju Perdido Beach... Mały Pete, autystyczny brat Astrid, śni w morderczej gorączce. Jego upiorne wizje to nie majaki szaleńca - gdy rozum śpi, budzą sie upiory...

Coś szuka dostępu do miasta, coś bardzo, bardzo złego. Coś czego nie można zovbaczć ani pokonać na jawie."

W Fazie Czwartej: Plaga, Sam razem z Dekką i Jackiem wyruszają w poszukiwania jeziora Tramonto, gdyż w zbiorniku nieuchronnie kończy sie woda. Muszą pokonać wiele sprzeciwności losu. W czasie wyprawy dowiaduja sie, że naukowcy z Perdido Beach wiedzieli o niektórych mutantach z ETAPu. Spotykają Toto, prawdomównego chłopca, na którym naukowcy robili badania. A gdy w końcu docierają do jeziora, czeka ich ciężka walka z Drake'iem i jego potwornymi przyjaciółmi.

Tymczasem na wyspie San Francisko de Sales Caine, Diana, Robal i Penny żyją w luksusie i nie zamierzają opuscić wyspy, gdzie mają prąd, światło, jedzienie i wodę. Do czasu, gdy Diana ulega prośbom chłopaka i idzie z nim do łóżka, a z Perdido Beach przypływa Quinn i prosi Caina o pomoc. Caine wsiada więc z Dianą, Robalem i Penny do łodzi i wraca aby pomóc mieszkańcom ETAPu.

W mieście nie jest tak przyjemnie. Astrid niestrudzenie opiekuje sie braciszkiem w chorobie, która nie chce ustapić. Wie, że w Perdido Beach co chwile przybywa chorych na tajemniczy przypadek grypy, tak niebezpieczny, że nawet Lana nie może ich uleczyć. Rada ustanowiła kwarantanne, a dzieci ukrywają sie w ciemności bez jedzenia i picia w swoich mieszkaniach, przed śmiercionośną grypą .

Pod koniec powieści dzieciaki z ETAPu muszą dokonać wyboru. Mogą zostać w Perdido Beach, gdzie Caine będzie rzadził żelazną ręką i gdzie nikt nie bedzie musiał o nic sie martwić. Mogą też pójść z Samem nad jezioro, gdzie nikt nie bedzie im mówił co mają robić. W Perdido Beach zostają m.in Taylor, Albert, Quinn, Robal i Penny. Natomiast z Samem idą m.in Jack, Dekka, Brianna, Lana, Edilio, Sanjit z rodzeństwem oraz Diana, która zaszła w ciążę.